Friday Fun at CrossFit Malmö!

Publicerat: 2012-05-06 kl. 22:48:23
Som många i min närhet redan märkt så är CrossFit Malmö mitt nya favorit-place to be!

Satte mig på bussen in mot Malmö, lika förväntansfull som vanligt inför de här passen. Jag måste säga att det är en enormt härlig känsla att vara så här nyfiken och taggad inför en ny träningsform efter alla dessa år av gnetandes bland vikterna i "vanlig gymanda". Upptäckten av CrossFit kom i precis rätt tid!

Som så många vet så började jag verkligen tröttna på att gå i samma spår, alltid...

Väl inne på CF Malmö välkomnar personalen mig lika varmt som tidigare gånger och det känns väldigt ödmjukt och personligt. Ägaren där förklarar att "Idag är det Fredags-WOD, då brukar vi kickbacka lite, relaxa, ha kul och köra lite lättare... Mån-tors kör vi däremot på med klassiska, tuffa, WOD's!". För en liten, liten stund känner jag en unns av besvikelse, då jag räknade med att bli slutkörd... "Nåja, kan ju vara kul med en lugnare träning också!", tänkte jag.

Blickar bort mot blackboard-tavlan och ser dagens WOD:

Vänta nu här... "kickbacka", "relaxa"...?!

Inser gaaaanska snabbt att den här eftermiddagen inte alls kommer vara a walk in the park och sipprar vidare på min Rage... "Här behövs nog även en Celsius", tänker jag, och rotar fram en ur träningsväskan...

(Nu ska jag försöka förklara träningsupplägget utan att det leder till några grova missförstånd)
Instruktören delade in oss i grupper om fyra personer, i varje grupp var vi två lag á 2 personer.

Det ena laget börjar med första övningen under tiden det andra laget tittar på. Så fort det första laget är klar med övningen så börjar det andra laget med samma övning. Hur man fördelar arbetet inom laget är helt frivilligt.

Så: Lag1 i vår grupp börjar springa med KB och rundar huset... snart därpå dyker de upp, andfådda, runt andra hörnan och stormar in över mållinjen. Jag och min partner greppar handtaget och börjar springa, under tiden vilar Lag1. När vi kommer in i mål börjar då Lag1 med nästa övning som är 50xThrusters under tiden som vi i Lag2 hämtar andan. När Lag1 avverkat 50 reps så tar vi över och gör 50 reps... och så fortsatte det.

Under den sista KB-run fick jag en uppkastning, som jag dock lyckades svälja igen.

Något jag tycker är oerhört fascinerande med CrossFit är sättet som det får folk att connecta! Om vi tar fredagens pass som exempel så är vi fyra lite halvkyliga killar som placeras ihop. Efter ett par stela hälsningar så står vi tysta och väntar på att WOD:en ska ta vid... en halvtimme senare, när vi går i mål har vi tightat till oss och stämningen är likt en avslutningsscen från 90-talets "Mighty Ducks": "USA, USA, USA!!!" :) Ju längre tiden går, desto mer pushar vi varandra och när passet är avklarat så är det mycket ryggdunkningar och mycket avslappnat prat - Tänk vad en halvtimmes gemensamt blod, svett och tårar kan göra!

Fick idag frågan på hemmagymmet "När ska du börja tävla i CF då... Du KAN ju inte göra någonting halvdant?" och visst är frågan befogad. Jag är vääääldigt ödmjuk inför den här träningsformen och jag vet att jag är en glad amatör med en LÅNG väg att vandra innan jag kan mäta mig mot andra, men om jag så mycket som behåller en tiondel av den träningsglädjen jag känner när jag utövar CF så kommer jag att satsa mer och mer på detta! Vem vet... Om ett år kanske jag planerar att försöka mig på en tävling? :)

Blev ett långt inlägg här, längre än vad jag tänkt... Avslutar med att säga: Gårdagens pizza på ätardagen var GUDOMLIG!!!


Formcheck: 2012-05-05. 13 Veckor från SM i Athletic Fitness...

Kommentarer, 2 st
Pariola säger:

Det är coolt.. Körde ett lätt pass idag. Bara 6.10... Kipping handstand pushups måste vi träna på...

2012-05-06 @ 23:14:00
J. Pariola säger:

Ja... vem vet? humn.... jag tror inte du kan "inte tävla"... men men,det är ju bara jag! ;)

2012-05-07 @ 19:00:04
URL: http://jennypariola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback